Penerapan Pembelajaran STEAM untuk Mengembangkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar di Daerah Terluar Terdepan Tertinggal Indonesia
Abstract
The purpose of this research is to apply STEAM learning to develop the creativity level of Elementary School Students in the Outermost Disadvantaged Regions of Indonesia. The application of loose parts in STEAM learning is considered capable of developing the creativity of elementary school children. This type of research includes field research with qualitative descriptive methods. The subjects of this study were the fourth graders of SD Inpres Oeteta, Sulamu District, Kupang Regency, East Nusa Tenggara. Methods of data collection using interview techniques, observation, and documentation. The result of this research is that STEAM learning can develop students' skills in the fields of Science, Technology, Engineering, Art and Mathematical. using materials available in the environment. In addition, STEAM learning is able to make children have creativity in ways of thinking, solving problems and being able to think scientifically.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahsani, E. L. F., Rusilowati, A., & Anni, C. T. (2020). The Development of Integrated Science Teaching Materials Based on the Science Literacy of Fifth Graders. 1st ICONECT International Conference Education, Culture and Technology, Query date: 2020-08-14 14:24:03, 65–71.
Dimyanti, Musa. (2020). Melihat Peluang Dan Tantangan Pembelajaran IPA Di Daerah 3T Sebagai Bekal Calon Guru Yang Profesional. Prosiding Kuliah Tamu Online Mahasiswa PGMI. Institut Agama Islam Negeri Kudus
Hambali, Imam Fitri. (2020). Pendidikan Di Daerah Kepulauan Terpencil : Potret Siswa, Guru, Dan Sumber Belajar. Jurnal Pendidikan Edutama, 7 (1), 76
Hanifah , Rifda Isna. (2019 September 9) Penerapan Digital Learning Dalam Pengetahuan Maslah Pendidikan Di Indonesia Di Daerah 3T (Terdepan, Trpencil, dan Tertinggal). Dari https://www.kompasiana.com/rifdaisna/5dbc5792097f362aa2365834/penerapan-digital-learning-dalam-pengentasan-masalah-pendidikan-di-indonesia-di-daerah-3t-terdepan-terpencil-dan-tertinggal?page=all
Harsono, Fitri haryanti. (2019, Januari 1) Berita Liputan 6 https://www.liputan6.com/health/read/3877867/solusi-wujudkan-pendidikan-yang-efektif-di-wilayah-3t. Diakses 31 mei 2020
Husaini Usman dan Purnomo Setiadi Akbar, Metodologi Penelitian Sosial, (Jakarta: PT Bumi Aksara, 2009), hlm. 85-89.
Isnaeni, A., & Ahsani, E. L. F. (2021). Strategi Pembelajaran Daring Dengan Model Resitasi Berbasis Teknologi Bagi Siswa MI/SD. As-Sibyan, 3(2), 12–20. https://doi.org/10.52484/as_sibyan.v3i2.196
Joenady, A. M. (2019). Konsep dan Strategi Pembelajaran di Era Revolusi 4.0. Yogyakarta: Laksana
Kabul P. Anang, Novi Kurniasih. (2017, Oktober 10). KOMIKTOR (Komputer Mini Plus Proyektor) Bertenaga Surya Sebagau Solusi Meningkatkan Kualitas Media Pembelajaran Untuk Daerah 3T Guna Menyongsong Pemerataan Media Pembelajaran Di Indonesia tahun 2025. Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Semarang. https://www.researchgate.net/publication/331476644
Limbong Irmayani, Muniroh M. & Nila K. (2019, Desember 12). Perencanaan Pembelajaran Paud Berbasis STEAM. Dari http://conference.upgris.ac.id/index.php/Snpaud2019/article/view/450
Marni. (2020). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Course Riview Horay SDN Sumbermulyo 02 Pati. Al Hikmah: Journal of Education, 1(2), 109–124. http://yphn.ac.id/ejournal/index.php/Alhikmah/index
Munawar. M, Fenny, Sugiyanti. (2019). Implemention of stame – based early childhood education learning in semarang city. Jurnal Ceria, (2). 4
Murniasih, Subagia, Nyoman, 2013, Pengelolaan Pembelajaran Ipa: Studi Kasus Pada Smp Si Daerah Terdepan, Terluar Dan Tertinggal, E-Program Pascasarjana Pendidikan Ganesha Program Studi Administrasi, 4. https://www.neliti.com/id/publications/76241/potret-pengelolaan-pembelajaran-ipa-studi-kasus-di-daerah-terdepan-terluar-dan-t. Diakses 28 Mei 2020
Nafisah, F. T., & Zafi, A. A. (2020). Model Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga Perspektif Islam di Tengah Pendemi Covid-19. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1–20. https://doi.org/10.21274/taalum.2020.8.1.1-20
Putri, Suci U. (2019). Pembelajaran Sains Untuk Anak Usia Dini. Bandung: Royyan Press
Shofia, N. A., & Ahsani, E. L. F. (2021). Pengaruh Penguasaan It Guru Terhadap Kualitas Pembelajaran Dimasa Pandemi. FORUM PAEDAGOGIK, 12(2), 201–215. https://doi.org/https://doi.org/10.24952/paedagogik.v12i2.3901
Simarmata Janner, dkk. (2020). Pembelajaran STEM Berbasis Hots Dan Penerapanya: Yayasan Kita Menulis
Syafi’i, I., & Dianah, N. D. (2016). Pemanfaatan Loose Parts Dalam Pembelajaran Steam Pada Anak Usia Dini. AULADA: Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, III(1), 105–114.
Zubaidah Siti. (2019, september 9). STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, And Mathematics): Pembelajaran Untuk Memberdayakan Keterampilan Abad Ke-21. Pendidikan Biologi-FMIPA-Universitas Negeri Malang. https://www.researchgate.net/publication/336065211
DOI: http://dx.doi.org/10.54168/ahje.v2i1.41
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Al Hikmah: Journal of Education publised by Lembaga Pendidikan Hikmatun Najah (LPHN) Blora