Penarapan E-Learning Berbantuan Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa

Oky Dwi Noor Jannah, Wawan Shokib Rondli

Abstract


The purpose of this study was to determine the increase in learning outcomes and student learning activities in the application of e-learning to improve learning outcomes in students of class VI SD 2 Jepang. This research was contucted at SD 2 Jepang, Mejobo, Kudus in class VI with a total of 29 students. This study used classroom action research consisting of 2 cycles. Each cycle consists of 2 meetings. Data collection techniques used are test and observation sheets. Data analusis techniques using quantitative data analysis and qualitatitve data analysis. The result showed that the student learning outcomes in pre-cycle showed the number 70 then became 74 in cycle I and became 86 in cycle II. While student learning activities in the pre-cycle show a number of 70 rising to 73 in cycle I and to 74 in cycle II


Keywords


E-learning; Canva; learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Afif, N. (1970). Pengajaran dan Pembelajaran di Era Digital. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 117–129. https://doi.org/10.37542/iq.v2i01.28

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2022). Studi Literatur: Peran Inovasi Pendidikan pada Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i2.43560

Anggrasari, L. A. (2020). Penerapan e-learning untuk meningkatkan kemampuan literasi digital di era new normal. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(2), 248. https://doi.org/10.25273/pe.v10i2.7493

Azis, T. N. (2019). Strategi pembelajaran era digital. Annual Conference on Islamic Education and Social Sains (ACIEDSS 2019), 1(2), 308–318.

Daniati, D., Ismanto, B., & Luhsasi, D. I. (2020). Upaya Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa dengan Penerapan Model Pembelajaran E–Learning Berbasis Google Classroom pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 601. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2642

Dito, S. B., & Pujiastuti, H. (2021). Dampak Revolusi Industri 4.0 Pada Sektor Pendidikan: Kajian Literatur Mengenai Digital Learning Pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 4(2), 59–65. https://doi.org/10.24246/juses.v4i2p59-65

Fauziah, F. (2022). Penerapan E-Learning Berbasis Microsoft Teams Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas Iv. Wawasan Pendidikan, 2(1), 235–245. http://103.98.176.9/index.php/wp/article/view/11470%0Ahttp://103.98.176.9/index.php/wp/article/viewFile/11470/5189

Haruna, N. A., Setiawan, D. G. E., & Odja, A. H. (2021). Penerapan E-Learning Menggunakan Media Edmodo dalam Pembelajaran Fisika Berbasis Nilai Karakter untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Konsep Usaha dan Energi. Physics Education Research Journal, 3(1), 65–74. https://doi.org/10.21580/perj.2021.3.1.6737

Hertiavi, M. A. (2020). Penerapan E-Learning dengan Platform Edmodo untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(1), 1. https://doi.org/10.32585/jkp.v4i1.442

Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). Pemanfaatan Teknologi Digital Dalam Kegiatan Pembelajaran. JPPGuseda | Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 2(1), 10–15. https://doi.org/10.33751/jppguseda.v2i1.988

Mohamed Nazul Ismail. (2020). an Pembelajaran Digital. In Jurnal Refleksi Kepemimpinan (Vol. 3, Issue 1). http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=bth&AN=92948285&site=eds-live&scope=site%0Ahttp://bimpactassessment.net/sites/all/themes/bcorp_impact/pdfs/em_stakeholder_engagement.pdf%0Ahttps://www.glo-bus.com/help/helpFiles/CDJ-Pa

Rahmatullah, M. I. (2019). Pengembangan Konsep Pembelajaran Literasi Digital Berbasis Media E-Learning Pada Mata Pelajaran PJOK di SMA Kota Yogyakarta. Journal Of Sport Education (JOPE), 1(2), 56. https://doi.org/10.31258/jope.1.2.56-65

Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran bahasa Inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335–343. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/abdimas-siliwangi/article/view/6859

Siswanjaya, S. (2021). Penggunaan Canva pada Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan dan Motivasi Menulis Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 421–442. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.259




DOI: http://dx.doi.org/10.54168/iluminasi.v1i2.192

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ILUMINASI: Journal of Research in Education publised by Lembaga Pendidikan Hikmatun Najah (LPHN) Blora