Membangun Karakter Sejak Dini: Studi Kasus Pendekatan Pembelajaran PKn di MI Nurul Huda Rejosari Demak
Abstract
This study aims to explore and analyze the learning approaches applied in Civic Education (PKN) at MI Nurul Huda Rejosari Demak, as well as how these approaches contribute to shaping students’ character and understanding of national values. Using a qualitative approach and case study method, data were collected through classroom observation, in-depth interviews with teachers and students, and document analysis of instructional materials. The findings reveal that the teacher employs a combination of contextual, constructivist, and Islamic value-based approaches in PKN learning. These strategies have proven effective in enhancing student engagement, reinforcing their comprehension of Pancasila values, and fostering responsible and tolerant behavior in daily life. The study also highlights that the integration of local and religious values serves as a distinctive strength of the madrasah’s teaching model. In conclusion, the holistic and contextual learning approaches used in PKN at MI Nurul Huda Rejosari can serve as a model for character education development at the elementary level. The contribution of this research lies in presenting a holistic and contextualized model of Civic Education (PKN) learning approaches that can be used as a reference in developing character education at the primary level, especially in religious-based educational institutions.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adelia, S. C., & Muthi, I. (2024). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membentuk Pribadi Yang Berkarakter Pada Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, Vol. 2.
https://ejournal.lumbungpare.org/index.php/jim/index
Anissa, A. S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Peserta Didik Menghubungkan Materi dalam Kehidupan Sehari-hari dengan Strategy Concept Attainment, Pendekatan Kontekstual, dan Metode Demokrasi.
Atiqoh, L. (2017). Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Lingkungan Sebagai Penguatan Pendidikan Humanistik DiSekolahAdiwiyata. Layly Atiqoh Dan Budiyono Saputro, 12(2), 285–308.
Azizah, S. N., Fatimah, S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Pengimplementasian Nilai-Nilai Pancasila pada Anak Sekolah Dasar dengan Berlandaskan Metode Contextual Teaching Learning. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6).
Azzahra, A. H., Nawry, N., & Nelwati, S. (2023). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membangun Identitas Nasional. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 3(2).
Azzahra, T., & Prasetiyo, W. H. (2022). Integrasi Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dengan Budaya Sekolah Islam bagi Karakter Peserta Didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 7(2).
Creswell, J. W. (2015). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th Ed.). Thousand Oaks: SAGE Publications.
Fauziah, A. Z. (2023). Implementasi Pembelajaran PKN dalam Pembentukan Karakter Peserta didik Sekolah Dasar. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 19–24.
https://doi.org/10.59632/edukasitematik.v4i1.241
Ghazali, D. (2009). Teori Dan Model Pengajaran Pendidikan Islam. Masalah Pendidikan, 32, 113-.
Hidayat, A., & Nurlela, E. (2022). Peningkatan hasil belajar peserta didik menggunakan media audio visual PKn di kelas V SDN 23 Manis Mata. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11(2), 1–10.
Hosnan, M. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21: Kunci sukses implementasi Kurikulum 2013. Bogor: Ghalia Indonesia.
Johnson, E. B. (2002). Contextual teaching and learning: What it is and why it’s here to stay. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Khairunnisa, A., & Apoko, T. W. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Berbasis Aplikasi Canva Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Kewarganegaraan, 20(2), 191–203.
Lickona, T. (1992). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam Books.
Majid, A. (2014). Pembelajaran tematik terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Marzano, R. J. (2001). Classroom instruction that works: Research-based strategies for increasing student achievement. Alexandria, VA: ASCD.
Mulyasa, E. (2011). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Remaja Rosdakarya.
Nata, A. (2000). Pemikiran para tokoh pendidikan Islam. In Seri kajian filsafat pendidikan Islam (2nd ed.). Gramedia.
Ni Pt Eka Sawitri. (2012). PENERAPAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN KONTEKSTUALUNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR PKnKELAS V SD NEGERI 3 SEBATU GIANYAR. MIMBAR PGSD Undiksha.
Nurlaili, L., & Utami, S. (2023). Transformasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) Melalui Integrasi Teknologi. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Nurlianna, N., Azis, A., & Syamsuriyanti, S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar PPKN dan Keaktifan Peserta didik Melalui Model Pembelajaran Pamer Pada Peserta didik Kelas V SDN NO 145 INPRES BAYOWA Kabupaten Takalar. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(3), 17–29.
Permana, A. (2023). Implementasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan bagi Peserta Didik di Era Digital. Pelita: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia, 3(1).
Pratama, A. (2023). Penggunaan media pembelajaran berbasis permainan edukatif dalam menanamkan nilai toleransi dan gotong royong kepada peserta didik sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(1), 25–35.
Rahayu, S. (2020). Implementation of the Play-Think-Pair-Share (PTPS) model to improve students' learning outcomes in Civic Education. Journal of Education and Learning, 14(2), 123–130.
Sarah, D. M., & Basri, M. (2024). Upaya Guru Dalam Mengimplementasikan Nilai-Nilai Karakter Pada Mata Pelajaran PPKn Melalui Pendekatan Kontekstual Terhadap Peserta didik Di MIN 12 Kota Medan. 1(3).
Sari, D. P., & Nugraha, D. (2024). Pengembangan bahan ajar IPS berbasis kearifan lokal tradisi sedekah bumi. Jurnal Bina Ilmu Cendekia, 3(1), 1–10.
Sawitri, N. P. E. (2012). Penerapan pendekatan pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar PKn kelas V SD Negeri 3 Sebatu Gianyar. Jurnal Jurusan PGSD, 1(1), 1–10.
Simanjuntak, A. C. N., Andriani, A., Pradityo, K. W., Wahidah, K., Putri, T. N., & Nababan, R. (2023). Analisis Pengaruh Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pedoman Membangun Sikap Toleransi Dalam Memperkuat Integrasi Bangsa Indonesia Di SMAN 12 Medan. JUPENJI: Jurnal Pendidikan Jompa Indonesia, 2(4).
Situmeang, T. A., Sintania, L. S., Lase, M., & Yunita, S. (2023). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan sebagai Optimalisasi dalam Meningkatkan Sikap Toleransi Peserta didik. Journal on Education, 5(4), 16622–16629.
Sukmawati, S., Jamaludin, J., Jannah, M., Hilwa, H., Deansi, D., & Fani, F. (2023). Penerapan Media Pembelajaran “Mading Pancasila” Untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta didik Dalam Pembelajaran PPKn. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1).
Susanti, A. (2019). KENDALA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN PKn DALAM MENANAMKAN NILAI-NILAI PANCASILA DI SEKOLAH DASAR. Bhineka Tunggal Ika; Kajian Teori dan Praktik Pendidikan PKN, 11(02), 248–259. https://doi.org/10.36706/jbti.v11i02.103
Tarmilah, T. (2021). Meningkatkan Pemahaman dan Motivasi Peserta Didik dalam Pembelajaran PKn Kelas VI SD Negeri Cipacing I dengan Menerapkan Metode Diskusi Tahun Pelajaran 2021/2022. SpoRTIVE, 1 (1).
Tawari, I. E. (2022). Pemanfaatan Media Visual dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(23).
Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners (2nd ed.). Alexandria, VA: ASCD.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wahyuni, S., & Subagyo, A. (2021). Implementation of project-based learning model to improve student learning outcomes in Civic Education. In Proceedings of the International Conference on Applied Science and Technology on Social Science (ICAST-SS 2021) (pp. 45–50).
Wirda, E., & Lumban Gaol, R. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan dengan Menggunakan Media Slide, Gambar dan Secara Konstektual di Kelas II. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2).
Yatazaka, Y. (2014). Gender dan Pengembangan Pemikiran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 289.
https://doi.org/10.14421/jpi.2014.32.289.
DOI: http://dx.doi.org/10.54168/iluminasi.v3i1.390
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
ILUMINASI: Journal of Research in Education publised by Lembaga Pendidikan Hikmatun Najah (LPHN) Blora