Implementation of Quality Management with a Special Job Fair Program at SMKN Purwosari Bojonegoro

Frensi Agustina, Maria Veronica Roesminingsih, Tri Retno Hariastuti

Abstract


This study aims to find out and describe how the implementation of quality management with a special job fair program at SMKN Purwosari Bojonegoro. The research method used is descriptive qualitative research. Data were collected using in-depth interviews, participant observation, documentation and field notes. Data analysis techniques include three stages, namely data condensation, data presentation and data verification. Data validity criteria include credibility with triangulation of techniques and sources, dependability, confirmability and transferability. The results of this study are that quality management with a special work program at Purwosari Vocational High School has been carried out properly, systematically, clearly and measurably by the school principal, head of the BKK program and school members. The results of this study indicate that the school has done well: 1) Planning BKK work programs, 2) Guidance and counseling programs for prospective graduates in preparation for the world of work, 3) Establishing cooperation with the business world and the industrial world as job users, 4) Absorption graduates in the world of business and industry, 5) Special job market job programs lead to linearity of graduates' competencies in the world of work

Keywords


Quality Management; Special Job Exchange Program; Vocational School

Full Text:

PDF

References


Arief, M. (2022). Konsep sekolah yang bermutu. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Dan Kedakwahan, XV(30), 29–36.

Ayu, E. F., & Trihantoyo, S. (2021). Optimalisasi Bursa Kerja Khusus Dalam Menyalurkan. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(4), 932–941.

Fitra, H., Arza, F. I., & Mulyanti, E. (2020). Pkm Online Stock Trading Training for Mgmp Teachers ( the Council for Economics and Accounting Subject Teachers ). Journal of Community Service, 2(2), 219–228. Retrieved from http://idm.or.id/JCS

Irawati, I., Nyoman, N. A., & Abdullah, G. (2022). Manajemen Bursa Kerja Khusus (BKK) pada Kompetensi Otomotif di SMK Muhamadiyah Belik. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5377–5384. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i12.1203

Irwasyah, I., & Suradji, M. (2021). Pelanggan Dan Karakteristiknya Dalam Pendidikan Islam. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 4(2), 170–188. https://doi.org/10.52166/talim.v4i2.2589

Jayendra, P. S. (2018). Konstruksi Level Pengetahuan Metakognitif Dalam Pembelajaran Agama Hindu. Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu, 5(2), 11–23. https://doi.org/10.25078/gw.v5i2.638

Kamaludin, & Sulistiono. (2013). Kualitas Produk Sebagai Faktor Penting Dalam Pemasaran Ekspor Pada PT. Eurogate Indonesia Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Kesatuan. Sekolah Tingi Ilmu Ekonomi Kesatuan, 1–45.

Listiana, D. (2019). Manajemen Bursa Kerja Khusus dalam Upaya Peningkatan Penyaluran Lulusan SMK ke Dunia Kerja. Media Manajemen Pendidikan, 2(2), 325. https://doi.org/10.30738/mmp.v2i2.3734

Nurlaili, N. (2022). Manajemen Bursa Kerja Khusus di SMK Negeri 2 Samarinda dalam Penyaluran Lulusan ke Dunia Kerja. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 1291. https://doi.org/10.37905/aksara.8.2.1291-1300.2022

Rakib, M., & Prawiranegara, I. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berorientasi Karakter dalam Kaitannya dengan Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Ekonomi. In Prosiding Seminar Nasional dan Call For Papers Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bisnis dan Manajemen.

Ristianah, N., & Ma’sum, T. (2022). Tabyin: Jurnal Pendidikan Islam Konsep Manajemen Mutu Pendidikan. Tabyin, 04(01), 45–55. Retrieved from http://e-journal.stai-iu.ac.id/index.php/tabyin

Roesminingsih, M. V., Hariastuti, T. R., & Agustina, F. (2022). Perencanaan Peningkatan Mutu Sekolah di SMKN Purwosari Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1892–1906.

Septiani, D., & Lilis Karlina, A. M. F. (2020). Pengenalan Manajemen Investasi Dan Pasar Modal Bagi Siswa/I Dan Guru Akuntansi Smk Bintang Nusantara. KUAT : Keuangan Umum Dan Akuntansi Terapan, 2(1), 58–63. https://doi.org/10.31092/kuat.v2i1.681

Setyowahyudi, R., & Ferdiyanti, T. (2020). Keterampilan Guru PAUD Kabupaten Ponorogo Dalam Memberikan Penguatan Selama Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Golden Age, 4(01), 100–111. https://doi.org/10.29408/jga.v4i01.2167

Sudrajat, C. J., Agustin, M., Kurniawati, L., & Karsa, D. (2020). Strategi Kepala TK dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 508. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.582

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supriadi, G., Azis, A., & Ali, R. (2020). Kompetensi Guru Dalam Menyusun Administrasi (Vol. 01). Yogyakarta: UNY Press.

Untari, T. (2017). Implementasi Penjaminan Mutu Pendidikan Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Seminar Nasional Kedua Pendidikan Berkemajuan Dan Menggembirakan, 389–400. Retrieved from https://publikasiilmiah.ums.ac.id/bitstream/handle/11617/9595/41.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Yuberti. (2014). Teori pembelajaran dan pengembangan bahan ajar dalam pendidikan. In Psikologi Pendidikan (Vol. 1).

Yuniarsih, T. (2019). Implementasi Konsep Manajemen Mutu Terpadu dalam Pendidikan. Jurnal MANAJERIAL, 2(1). https://doi.org/10.17509/manajerial.v2i1.16105




DOI: http://dx.doi.org/10.54168/ahje.v4i1.144

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Al Hikmah: Journal of Education publised by Lembaga Pendidikan Hikmatun Najah (LPHN) Blora