Choosing a Path of Life According to the Concept of Human Nature in Education
Abstract
This research will discuss why there are still deviations committed by believers in qadha and qadar without awakening their enthusiasm to pursue happiness in this world and the hereafter. The approach used in this research is a qualitative descriptive approach to describe situations or phenomena by examining symptoms, information or result information during the research process using the document study method. Literature research data collection methods consisting of daily articles, textbooks, handbooks, archives and regulations and journals, etc. Researchers analyze the influence of belief in qada' and qadar and impose it on ghiroh to carry out a transformation of its exclusive destiny within the scope of Islamic religious education. The results of this research indicate that the occurrence of behavioral deviations carried out by believers in qadha and qadar who have not awakened their enthusiasm to pursue happiness in this world and the hereafter is due to a wrong understanding of faith in qadha and qadar, because the stronger their faith, the more enthusiastic they will be in pursuing worldly happiness. in the afterlife, with intelligence being able to develop and think clearly to consider, decide and face things by focusing on the problems faced with brilliant solutions, so that it will form a personality that is confident, not worried, brave, optimistic, full of hope.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah SP, M. J. (2019). Konsep Indeterminisme dalam Tafsir Al-Kasysyâf. Fakultas Ushuluddin.
Adams, S. (2019). Berdamai dengan Takdir: Seni Meredam Stres, Merawat Batin, dan Memahami Kehidupan Agar Lebih Bahagia. Anak Hebat Indonesia.
Ade Putri, A. I. K. (2022). IKHTIAR DAN TAKDIR (STUDI KOMPARATIF NURCHOLISH MADJID DAN HAMKA). UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Admizal, I. (2021). Takdir Dalam Islam (Suatu Kajian Tematik). Ishlah: Jurnal Ilmu Ushuluddin, Adab Dan Dakwah, 3(1), 87–107.
Agustika, C. (2019). Materi Dakwah dalam Website Dakwatuna. com. Al-Hikmah: Jurnal Dakwah Dan Ilmu Komunikasi, 15–21.
Ahmad, Y., & Mutalib, M. M. A. (2020). Keimanan Kepada Qada’dan Qadar dalam Novel Hamka.
Amiruddin, M. (2021). Takdir Dalam Alquran. Al-Kauniyah, 2(2), 1–12.
Arliman, L. (2020). Tantangan pendidikan kewarganegaraan pada revolusi 4.0. Ensiklopedia Social Review, 2(3), 333–339.
ARUM, S. P., & WEDAWATI, M. T. R. I. (2020). TAKDIR DAN KEBEBASAN BERKEHENDAK DALAM FILM NEZHA KARYA JIAO KAJIAN ANTROPOLOGI METAFISIK ANTON BAKKER). Jurnal Mandarin Unesa, 3(1).
Aryani, W. D., Salsabilah, I., Mubarok, E., Saripudin, S., Dudung, D., & Nurdin, A. (2022). PROBLEM TERHADAP PERKEMBANGAN KECERDASAN DAN SOLUSINYA (berdasarkan Agama Islam)(Pendidikan Kecerdasan Spiritual dalam Al-Qur’an Surat Luqman). Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, Dan Inovasi, 2(4).
Asufah, S. (2017). STUDI KOMPARATIF PEMIKIRAN HAZAIRIN DAN MUNAWIR SJADZALI TENTANG BAGIAN WARIS ANAK LAKI-LAKI DAN PEREMPUAN. UIN Raden Intan Lampung.
Awaludin, A. A. R. (2017). Akreditasi sekolah sebagai suatu upaya penjaminan mutu pendidikan di Indonesia. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 2(1).
Djamilah, S. (2018). Lokus kendali (locus of control) dan cinta uang (love of money) sebagai prediktor etika kerja islami. PROSIDING SEMINAR NASIONAL CENDEKIAWAN, 1217–1222.
Fauziyah, S. (2017). Konsep Fitrah Dan Bedanya Dari Nativisme, Empirisme, Dan Konvergensi. Aqlania: Jurnal Filsafat Dan Teologi Islam, 8(1), 83–102.
Hakim, L. (2020). Pendidikan Islam Integratif: Best Practice Integrasi Pendidikan Agama Islam dalam Kurikulum Pendidikan Tinggi. Gestalt Media.
Harahap, I., Harahap, S., & Lubis, N. I. (2021). PANDANGAN MUI KOTA MEDAN TERHADAP PENYIMPANGAN AQIDAH ISLAM DALAM MASYARAKAT. Al-Hikmah: Jurnal Theosofi Dan Peradaban Islam, 2(2).
Hasyim, A. (n.d.). TAKDIR DALAM PANDANGAN ZAINAL ABIDIN BIN AHMAD (ZA’BA).
Hidayat, F. A. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Materi Iman Kepada Qada’dan Qadar Melalui Strategi Question Student Have dan Jigsaw pada Siswa Kelas XII Di SMK Diponegoro Salatiga Tahun Pelajaran 2019/2020. IAIN SALATIGA.
Mahmud, M., Siregar, H. S., & Khoerudin, K. (2015). Pendidikan lingkungan sosial budaya. Rosda.
Miswar, M. (2017). Maqamat (tahapan yang harus ditempuh dalam proses bertasawuf). ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 1(2), 8–19.
Mufidah, L., & Habibi, M. W. (2022). Validitas Media Pembelajaran Berbasis Web pada Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas VIII di SMP. Bioeduca: Journal of Biology Education, 4(1), 57–66.
Naufal, M. (2017). KONSEP PENDIDIKAN AQIDAH PERSPEKTIF SYAIKH SHALIH FAUZAN AL FAUZAN. UIN Raden Intan Lampung.
Ni’am, A., & Farihi, H. (n.d.). Kebebasan berekspresi melalui media sosial menurut Hukum Islam dan HAM.
NURDIYATI, N. (2021). BIMBINGAN KEAGAMAAN DALAM PEMBENTUKAN KEPRIBADIAN ISLAMI PADA KOMUNITAS SISTERFILLAH DI RAWA LAUT ENGGAL BANDAR LAMPUNG. UIN Raden Intan Lampung.
Nursi, B. S. (2020). al-Maktubat. Risalah Press.
Pamungkas, M. I. (2017). Akhlak Muslim: Membangun Karakter Generasi Muda. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 38–53.
Pamungkas, M. I. (2023). Akhlak Muslim Modern: Membangun Karakter Generasi Muda. Marja.
Putra, J. N. A., & Mutawakkil, M. A. (2020). Qada’Dan Qadar Perspektif Al-Qur’an Hadits dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Agama Islam. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1).
Raharjo, N. P. (2019). Psikologi Komunikasi dalam Perspektif Kata-Kata Mengubah Nasib Berdasarkan Al-Qur’an Ayat 11 dan Neuro Linguistic Programming. Wasilatuna: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 2(1), 21–35.
Santoso, G. (2022). PEMBINAAN KESADARAN KEPULANGAN TENAGA KERJA WANITA (TKW) DI KONSULAT JENDRAL INDONESIA DI JEDDAH, SAUDI ARABIA. Jurnal Pengabdian Mandiri, 1(10), 1869–1874.
Saputra, R., & Sutarman, S. (2022). PENANAMAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN AKHLAKTERHADAP SANTRI DAN SANTRIWATI PONDOK PESANTREN SYEKH BURHANUDDIN KUNTU DARUSSALAM DI MASA PENDEMI COVID-19. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 5(2), 164–168.
Sarnoto, A. Z., & Abnisa, A. P. (2022). Motivasi Belajar dalam Perspektif Al-Qur’an. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 4(2), 210–219.
Siregar, N. A. (2021). THARIQUL IMAN (PROSES KEIMANAN) KEPADA QADHA DAN QADR, MEMBENTUK KEPRIBADIAN ISLAMI (LAA KHAUFUN WA LAA YAHZANUN). Wahana Inovasi: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat UISU, 10(2), 354–361.
Subari, M. (2020). Solusi Pendidikan Islam dalam Upaya Pengentasan Kemiskinan. Pancawahana: Jurnal Studi Islam, 15(2), 26–34.
Suhaimi, S. (2018). Integrasi Aliran Pemikiran Keislaman: Pemikiran Qadariyah dan Jabariyah yang Bersandar Dibalik Legitimasi Al-Qur’an. El-Furqania: Jurnal Ushuluddin Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(02), 108–120.
Surawan, S., & DLT, S. A. (2022). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENCEGAH INSECURITY PADA SISWA SMAN 01 PALANGKA RAYA. Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 6(2), 260–269.
Susanto, A. (2018). Takdir Allah Tak Pernah Salah. Safina.
Thalib, M. D. (n.d.). Takdir dan Sunnatullah. Al-Islah: Jurnal Pendidikan Islam, 13, 33–35.
DOI: http://dx.doi.org/10.54168/ahje.v5i2.346
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Al Hikmah: Journal of Education publised by Lembaga Pendidikan Hikmatun Najah (LPHN) Blora