Science and Islamic Character Education from the Perspective of Athiyah Al-Abrasyi: A Philosophical Analysis

Diana Safitri, Warul Walidin, Silahuddin Silahuddin

Abstract


This study explores Muhammad Athiyah Al-Abrasyi’s educational philosophy and its relevance to modern Islamic education, particularly in integrating science and character development. Utilizing a qualitative library research method, the study analyzes primary texts and relevant scholarly interpretations. The findings reveal that Al-Abrasyi’s educational vision places moral and character formation at the heart of Islamic education, transcending mere cognitive development. His model emphasizes the unity of religious and secular knowledge, the role of teachers as moral exemplars, and the holistic formation of students. Notably, this study highlights Al-Abrasyi’s practical educational strategy that combines classical Islamic values with progressive methodschallenging the dominant secular paradigm. The research contributes to Islamic educational theory by reaffirming the urgency of value-based curricula and offers a practical framework for reforming education in response to contemporary moral crises. Al-Abrasyi's vision remains a compelling model for cultivating spiritually grounded, socially responsible, and intellectually capable individuals (insan kamil).

Keywords


Islamic education; Al-Abrasyi; moral education; science; character

Full Text:

PDF

References


Alwan, M. (2022). Integrasi Nilai Spiritual dalam Pendidikan Kejuruan: Telaah atas Pemikiran Al-Abrasyi. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 134–145.

Cahyani, D. I., Fadhilah, M. F., Fadhilah, M. F., Wachidah, S., & Hanik, E. U. (2021). Peran lembaga pendidikan dalam membentuk karakter peserta didik era 4.0 di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 1(3), 181-194.

Creswell, J. W. (2016). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). SAGE Publications.

Fauziah, N. (2023). Pendidikan sebagai Transformasi Nilai dalam Pandangan Al-Abrasyi. Jurnal Filsafat Pendidikan Islam, 11(1), 45–60.

Febriansyah, R. (2024). Pendidikan Islam di Era Globalisasi: Relevansi Pemikiran Athiyah Al-Abrasyi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 22–36.

Hanik, E. U., Ainuzzahroh, I., & Afiana, D. O. (2025). Efektivitas Pembiasaan Nilai-Nilai Keagamaan dalam Membangun Karakter Siswa di SD Nasima Semarang. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 11(1), 88-96.

Hanik, E. U., & Baiturohmah, R. (2024). Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0 Melalui Progam Tahfidz Al-Qur'an di MI Terpadu Tahfizhul Qur'an Al-Ma'shum Surakarta. ILUMINASI: Journal of Research in Education, 2(2), 221-232.

Hanik, E. U., Choir, A., & Mubarok, H. (2023). The Management Living Values Education Program in Improving The Character of Religious Moderation in Achsaniyah Islamic Boarding School Kudus. Al Hikmah: Journal of Education, 4(2), 305-318.

Hasanah, R. (2021). At-Tarbiyah al-Islamiyah wa Falsafatuha: Pemikiran Pendidikan Athiyah Al-Abrasyi dalam Konteks Modernitas. Jurnal Pemikiran Islam, 10(2), 112–127.

Hidayat, A. (2021). Model Pendidikan Akhlak Menurut Muhammad Athiyah Al-Abrasyi. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 89–102.

Jauhari, M. (2022). Kontribusi Pemikiran Athiyah Al-Abrasyi terhadap Pendidikan Islam Kontemporer. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 14(1), 30–45.

Kurniawan, D. (2023). Relasi Guru dan Peserta Didik dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan Islam, 10(1), 55–68.

Latifah, A. (2023). Konsep Kurikulum dalam Pendidikan Islam Menurut Al-Abrasyi. Jurnal Tarbiyah dan Pendidikan Islam, 5(1), 17–29.

Mariani, N. (2022). Telaah Pemikiran Al-Abrasyi tentang Pendidikan Islam Klasik. Jurnal Studi Keislaman, 6(1), 50–64.

Marzuki, I. (2021). Krisis Moral Anak dan Tantangan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Moral, 9(1), 76–85.

Maulida, S. (2022). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Muhammad Athiyah Al-Abrasyi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(3), 88–100.

Munawar, K. (2022). Pendidikan Berbasis Nilai dalam Gagasan Athiyah Al-Abrasyi. Jurnal Falsafah Pendidikan, 4(2), 101–115.

Nurfaizah, & Ismail, H. (2021). Metode Pendidikan Akhlak Al-Abrasyi: Sebuah Kajian Literatur. Journal of Islamic Education Studies, 12(2), 145–160.

Nurmala, L. (2023). Tujuan Pendidikan Menurut Athiyah Al-Abrasyi dalam Konteks Pendidikan Islam Modern. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu, 8(1), 33–47.

Rahmawati, N. (2020). Integrasi Pendidikan Akhlak dan Intelektual dalam Perspektif Athiyah Al-Abrasyi. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 54–67.

Rahmawati, S. (2022). Krisis Etika di Lembaga Pendidikan dan Urgensi Pendidikan Karakter Islam. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 11(2), 130–142.

Rahmawati, S. (2024). Dimensi Tazkiyah dalam Tujuan Pendidikan Islam Perspektif Al-Abrasyi. Jurnal Spiritualitas Pendidikan, 6(1), 21–33.

Ramli, A. (2021). Konsep Pendidikan Islam Menurut Athiyah Al-Abrasyi. Jurnal Tarbiyah, 15(2), 120–135.

Rizki, A. (2023). Model Kurikulum Terpadu dalam Perspektif Al-Abrasyi dan Relevansinya di Indonesia. Journal of Islamic Studies and Education, 10(3), 99–113.

Suratin, R. (2021). Relevansi Pemikiran Al-Abrasyi terhadap Pendidikan Karakter dan Sains. Jurnal Pendidikan Islam dan Ilmu Sosial, 8(1), 75–88.

Syahrul, M. (2024). Strategi Pendidikan Muhammad Athiyah Al-Abrasyi di Era Transformasi Digital. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 13(1), 60–74.

Yunita, A. (2024). Pemisahan Karakter dan Agama dalam Pendidikan Modern: Kritik Al-Abrasyi terhadap Lickona. Jurnal Pendidikan Nilai, 11(2), 100–115.

Yusran, F. (2021). Peran Guru dalam Pendidikan Akhlak Perspektif Muhammad Athiyah Al-Abrasyi. Jurnal Pendidikan Islam Integratif, 9(1), 29–42.




DOI: http://dx.doi.org/10.54168/ahje.v6i1.417

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Al Hikmah: Journal of Education publised by Lembaga Pendidikan Hikmatun Najah (LPHN) Blora