Pembiasaan Karakter Santun dalam Didikan Program “Sabtu Berkarakter†di TPQ Nurun Ni’mah

Tasliyatun Nimah, Ahmad Hilal Madjdi

Abstract


Early childhood is characterized by spontaneous behavior, both in activities and interactions with others. Young children still require adults who can directly demonstrate and inform them about socially acceptable behavior. This study aims to analyze the influence of the “Saturday Character†program in shaping polite character among students at TPQ Nurun Ni’mah. The research adopted a descriptive study with a qualitative descriptive approach. The research was conducted at TPQ Nurun Ni’mah, involving participants consisting of students who participated in the Saturday Character program. Key informants included 8 educators an 45 students, while supplementary informants included the students’ parents. Data were collected through interviews, observations, and document analysis. The result of the study revealed that the cultivation of polite character through the “Saturday Character†program at TPQ Nurun Ni’mah proved to be effective in shaping polite behavior among students.


Keywords


Karakter Santun, Program Sabtu berkarakter

Full Text:

PDF

References


Abidah, A. (2023). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Degradasi Moral Pelajar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 2716-2725.

Afdal, M. (2017). Pendidikan karakter: Strategi mendidik anak di era digital. Jakarta: PT Mizan Publika.

Anwar, R. N., Wardani, L. A., & Vitriana, U. (2019). Pengelolaan Masjid Kampus Sebagai Pusat Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Mahasiswa di Universitas PGRI Madiun. Tarlim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 135–140.

Almajid, A.K. (2019). Analisis faktor-faktor penyebab degradasi moral siswa kelas XI IPS Madrasah Aliyah Hidayatul Ummah Pringgoboyo Kec Maduran Kab Lamongan dalam tinjauan teori moralitas Emile Durkheim. Skripsi, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Alwasilah, A. C. (2015). Konsep pembelajaran santun dan implementasinya di sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(1), 105-118.

Ary Kristiyani. 2014. Implementasi Pendidikan Karakter Pada Pembelajaran Bahasa Di PG-TPA Alam Uswatun Khasanah Sleman Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun IV, Nomor 3 Oktober 2014.

Asmani, M. J. (2012). Kiat Mengatasi Kenakalan Remaja di Sekolah. Yogyakarta: Buku Biru.

Herman. (2018). Pendidikan Karakter dalam Pandangan Islam. Qiro’ah, 1(1), 96–109.

Iswan, & Herwina. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter Perspektif Islam Dalam Era Millenial IR. 4.0. Seminar Nasional Pendidikan Era Revolusi, 21–42.

Lickona, T. (2017). Character matters: How to help our children develop good judgment, integrity, and other essential virtues. Simon and Schuster.

Mardiansyah, F. (2020). Strategi penerapan pendidikan karakter di lembaga pendidikan formal. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2), 203-214.

Nata, A. (2017). Pendidikan karakter dalam perspektif al-Qur'an dan Hadis. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 61-74.

Prasetya, A. (2018). Pendidikan karakter: Implementasi di sekolah dan keluarga. Bandung: CV Pustaka Setia.

Rofiq, A. (2016). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2), 155-166.

Saadah, I. N., & Wardani, I. K. (2018). Pembentukan karakter santun anak usia dini melalui media edukatif. Jurnal Pendidikan Anak, 7(1), 87-96.

Sudaryanti. 2010. Pentingnya Pendidikan Karakter Sejak Usia Dini Dalam Mewujudkan Warga Negara Yang Baik. Makalah dipresentasikan dalam Pengabdian Masyarakat yang diselenggrakan oleh Persekutuan Doa Keluarga Besar Kristen di Kadisoka, Purwomartani, Kalasan, Sleman

Supriyanto, M., & Suyanto, S. (2019). Pengembangan bahan ajar karakter santun untuk siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1), 83-96.

Yusuf, M. (2016). Metode penelitian pendidikan karakter. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: http://dx.doi.org/10.54168/iluminasi.v1i2.188

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ILUMINASI: Journal of Research in Education publised by Lembaga Pendidikan Hikmatun Najah (LPHN) Blora