Pendidikan Karakter Dalam Konteks Multikultural: Studi Fenomenologi Tentang Pengalaman Guru dan Siswa Dalam Meningkatkan Nilai Moderasi Beragama di Sekolah Menengah Pertama

Indah Nurul Noviyanti

Abstract


This study examines the experiences of teachers and students in improving religious moderation values in junior high schools (SMP) within the context of multicultural character education. Using a phenomenological approach, data were collected through in-depth interviews, observations, and documentation from Islamic Religious Education (PAI) teachers and students at SMP 1 Mejobo and SMP 2 Kudus. The results indicate that an inclusive learning approach that respects differences in beliefs and fosters empathy is effective in improving religious moderation values. PAI teachers play a crucial role through cooperative learning methods, dialogue, and collaboration. This study concludes that character education that integrates religious moderation values can shape a tolerant and inclusive young generation. The contribution of this study is to provide practical guidance for teachers and schools and enrich the literature on character education in Indonesia.

Full Text:

PDF

References


Ajmain, A., & Marzuki, M. (2019). Peran guru dan kepala sekolah dalam pendidikan karakter siswa di SMA Negeri 3 Yogyakarta. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 16(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/socia.v16i1.27655

Akhwan, M. (2014). Pendidikan Karakter: Konsep Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran Di Sekolah/Madrasah. El-Tarbawi, VII(1), 61–67. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol7.iss1.art6

Arif, K. I., Ansar, A., & Ardiansyah, M. (2022). Implementasi Budaya Madrasah Dalam Perspektif Pendidikan Karakter. EDUSTUDENT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(4), 255–264. https://doi.org/10.26858/edustudent.v1i4.35895

Atoillah, M. T., & Ferianto, F. (2023). Pendidikan Multikultural Melalui Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter Kebangsaan Siswa SMP N 1 Pangkalan. Jurnal Pendidikan, 32(1), 113–120. https://doi.org/10.32585/jp.v32i1.3485

Daimah, D. (2018). PERAN PEREMPUAN DALAM MEMBANGUN KERUKUNAN UMAT BERAGAMA: STUDI KOMPARATIF INDONESIA DAN MALAYSIA. El-Tarbawi, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol11.iss2.art3

Hadi, A., Asrori, A., & Rusman, R. (2021). Penelitian kualitatif: Studi fenomenologi, case study, grounded theory, etnografi, biografi. Pena Persada. http://books.uinsby.ac.id/id/eprint/167

Hadiat, H., & Syamsurijal, S. (2021). Mengarusutamakan Moderasi Beragama di Kalangan Remaja: Kajian Konseptual. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(5), Article 5. https://doi.org/10.5281/zenodo.5508208

Hanan, A., & Rahmat, A. (2023). Internalisasi Moderasi Beragama dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), Article 2. https://journal.uniga.ac.id/index.php/JPAI/article/view/2691

Handayani, K. (2024, November 29). Wawancara [Komunikasi pribadi].

Harmi, H. (2022). Analisis kesiapan program moderasi beragama di lingkungan sekolah/madrasah. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 89. https://doi.org/10.29210/021748jpgi0005

Hermawan, A. (2020). NILAI MODERASI ISLAM DAN INTERNALISASINYA DI SEKOLAH | INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(1). https://doi.org/10.24090/insania.v25i1.3365

Hilmin, H. (2024). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Kurikulum Merdeka Belajar Pendidikan Agama Islam. Muaddib: Islamic Education Journal, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.19109/muaddib.v7i1.24478

I Gd. Dedy Diana Putra & I Made Sukma Muniksu. (2024). INTERNALISASI NILAI MODERASI BERAGAMA PADA PASRAMAN DHARMAJATI DI DESA TUKADMUNGGA KECAMATAN BULELENG KABUPATEN BULELENG. Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu, 11(1), 38–44. https://doi.org/10.25078/gw.v11i1.3168

Kurjum, M., & Siswanto, A. H. (2019). Implementasi Nilai-nilai Moderasi Beragama dalam Pendidikan Islam. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.69896/modeling.v6i2.1904

Mukmin, A. (2024). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Moderasi Beragama. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(3), Article 3. https://ejournal.edutechjaya.com/index.php/pedagogik/article/view/946

Munawar, M., Kosasih, A., & Fakhruddin, A. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI di Sekolah Sebagai Upaya Pembentukan Karakter Moderat. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), Article 3. https://doi.org/10.58230/27454312.848

Murzal, M. (2018). NILAI MULTIKULTURAL DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) DI SEKOLAH (Studi Terhadap Upaya Membina Karakter Siswa di SMKN 1 Gerung Kec. Gerung Kab. Lombok Barat). Kalam: Jurnal Agama Dan Sosial Humaniora, 6(2), Article 2. http://www.lsamaaceh.com/journal/index.php/kalam/article/view/47

Nidawati, N. (2020). PENERAPAN PERAN DAN FUNGSI GURU DALAM KEGIATAN PEMBELAJARAN. PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.22373/pjp.v9i2.9087

Nuhaliza, S., Asari, H., & Dahlan, Z. (2024). Implementasi integrasi nilai-nilai moderasi beragama dalam intrakurikuler keagamaan di madrasah tsanawiyah. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), Article 1. https://jurnal.iicet.org/index.php/j-edu/article/view/4137

PERPRES No. 87 Tahun 2017. (t.t.). Database Peraturan | JDIH BPK. Diambil 18 November 2024, dari http://peraturan.bpk.go.id/Details/73167/perpres-no-87-tahun-2017

Purbajati, H. I. (2020). Peran Guru Dalam Membangun Moderasi Beragama di Sekolah. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 11(2), 182–194. https://doi.org/10.36835/falasifa.v12i02.569

Rahmatika, Z. (2022). Guru PAI dan Moderasi Beragama di Sekolah. TAFAHUS: JURNAL PENGKAJIAN ISLAM, 2. https://www.semanticscholar.org/paper/Guru-PAI-dan-Moderasi-Beragama-di-Sekolah-Rahmatika/c12f4b6a4d60ab05f0d4d6ee39cd9ba3b02ae790

Ramadhani, A., & Setyoningrum, M. U. (2023). PENGUATAN NILAI MODERASI BERAGAMA MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMA NEGERI 7 SAMARINDA. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 15(1), 76–89. https://doi.org/10.47498/tadib.v15i1.1802

Ramadika, M., Hajar, S., & Nasution, M. I. (2021). PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA/I DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA ISLAM AL-ULUM TERPADU. At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam Dan Humaniora, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.47006/attazakki.v5i1.13492

Saefuddin, A., Sumarna, C., & Rozak, A. (2023). Nilai-Nilai Moderasi Beragama dan Implementasinya Dalam Pendidikan Agama Islam di Abad 21. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(6), Article 6. https://doi.org/10.5281/zenodo.7769740

Shofyan, A. (2022). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Moderasi Beragama Menuju Society Era 5.0. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.24

Siswa SMP 2 Kudus. (2024, November 30). Wawancara [Komunikasi pribadi].

Sumanti, N. (2021). Pengembangan Pendidikan Karakter Pada Siswa Dalam Pendidikan Sekolah Dasar. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 1(2), Article 2. https://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/guau/article/view/50

UU No. 20 Tahun 2003. (t.t.). Database Peraturan | JDIH BPK. Diambil 1 Desember 2024, dari http://peraturan.bpk.go.id/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003

Wahid, A. (2024). Moderasi Beragama dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam: Implementasi dalam Pendidikan Multikultural di Indonesia. SCHOLARS: Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.31959/js.v2i1.2367




DOI: http://dx.doi.org/10.54168/iluminasi.v3i2.487

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ILUMINASI: Journal of Research in Education publised by Lembaga Pendidikan Hikmatun Najah (LPHN) Blora