Educational Analysis of Language Style Errors on Facebook Social Media: Captions and Comments on Islamic Content

Satriah Satriah, Muhammad Yasin, Eka Widyanti, Siti Sri Fattul Jannah

Abstract


One way to write comments and make posts in captions is to use languages commonly used on Facebook social media platforms in everyday life, such as Indonesian, local dialects, or English. The aim of this study is to describe the misuse of the Indonesian language on Facebook in Islamic content and to highlight the misunderstandings in the use of the Indonesian language on Facebook in Muslim content. This study employs a qualitative method, analyzing errors in caption language style and comments on Facebook's Islamic content, used as a communication medium to exchange thoughts among users. The results reveal errors in the use of Indonesian on Facebook in Islamic content, including spelling errors, improper dictionary use, and grammatical errors. Additionally, misunderstandings in the use of Indonesian on Facebook in Muslim content arise from variations in communication styles among users. To improve the quality of Indonesian language use in Islamic content on Facebook, it is necessary to undertake education that covers both language aspects and a deep understanding of Islamic values.

Keywords


error; language style; social media; facebook; Islamic content

Full Text:

PDF

References


Aisyah, A. N. (2022). Penggunaan Bahasa Indonesia Dalam Media Sosial.

Arsanti, M., & Setiana, L. N. (2020). Pudarnya Pesona Bahasa Indonesia di Media Sosial (Sebuah Kajian Sosiolinguistik Penggunaan Bahasa Indonesia). Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 4(1), 1–12.

Ayu Shafira, N., Enawar, E., Fadhillah, D., & Sumiyani, S. (2021). Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Karangan Narasi Karya Siswa Kelas V Sd Negeri Sudimara 13 Kecamatan Ciledug Kota Tangerang. Berajah Journal, 2(1), 63–68. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.51

Damayanti, R. (2018). Diksi Dan Gaya Bahasa Dalam Media Sosial Instagram. Jurnal Widyaloka Ikip Widya Darma, 5(3), 261–278.

Fahyuni, E. F. (2017). Teknologi, Informasi dan Komunikasi (Cetakan I; F. Megawati, ed.). Sidoarjo: UMSIDA Press.

Ginting, R., Yulistiyono, A., Rauf, A., Manullang, S. O., Siahaan, A. L. S., Kussanti, D. P., … Effendy, F. (2021). Etika Komunikasi dalam Media Sosial: Saring Sebelum Sharing (Vol. 1). Penerbit Insania.

Gulo. W. (2002). Metode Penelitian. Jakarta.

Hadi, S., & Risaldi, A. (2023). Fenomena Kontraksi Kata Bahasa Indonesia di Media Sosial: Kajian Morfologi. Jurnal Bebasan.

Iswatiningsih, D., & Pangesti, F. (2021). Ekspresi remaja milenial melalui penggunaan bahasa gaul di media sosial. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 7(2), 476–489.

Kholifah, U., & Sabardila, A. (2020). Analisis Kesalahan Gaya Berbahasa Pada Sosial Media Instagram Dalam Caption dan Komentar. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra, 15(3), 352–364. https://doi.org/10.14710/nusa.15.3.352-364

Kuncoro, H. R., Hasanah, K., Sari, D. L., & Kurniawati, E. (2023). Mengurai Ancaman: Sekuritisasi melalui Lensa Framing dan Diskursus di Media Sosial. LPPM UPNVY PRESS.

Lubis, A. F., Hardjito, Rifki, M., Rizky, S. B., & Yanti, A. P. D. (2022). Edukasi Bahaya Media Sosial pada Remaja di Kelurahan Pondok Cabe Kota Tangerang Selatan. Prosiding Semnaskat : Seminar Pengabdian Masyarakat LPPM UNJ2022, 1–6.

Prasanti, D. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan Dalam Pencarian Informasi Kesehatan. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 13–21. https://doi.org/10.30656/lontar.v6i1.645

Selvia, A., & Nurul, F. (2023). Eksistensi Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Media Sosial Facebook. Pentas Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 21–32.

Sugiono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Cetakan Ke). Bandung: Alfabeta.

Wijayanti, R., Wahyu, D., Dewi, C., & Mangkurat, U. L. (2023). Pengaruh Bahasa Gaul Dalam Media Sosial Terhadap Bahasa Indonesia dan Agama Islam. 1, 1374–1389.

Wuquinnajah, Q., Wardani, M. S., & Prasetya, K. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan dan Diksi pada Berita Online Covid-19 Solopos Edisi Juli 2021. Alfabeta: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 2587, 49–61.

Yangsen, B. R., & Yusmah, Y. (2023). Kesantunan dan Ketidaksantunan Penjual dan Pembeli Online ketika Live di Grup Facebook “Makassar Dagang.†Cakrawala Indonesia, 8(1), 48–61. https://doi.org/10.55678/jci.v8i1.893




DOI: http://dx.doi.org/10.54168/ahje.v5i1.272

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Al Hikmah: Journal of Education publised by Lembaga Pendidikan Hikmatun Najah (LPHN) Blora