Teori Belajar Behaviorisme: Teori dan Praktiknya dalam Pembelajaran IPS

Misroh Sulaswari, Nahrul Faidin, Muh Sholeh

Abstract


Purpose of this paper is to explain behaviorism learning theory and its application in social studies learning. Using the literature study method through research studies regarding the implications and application of behaviorism learning theory to various learning in schools. Based on the literature review in this paper, it is found that behaviorism learning theory is very suitable to be applied to learning that requires habituation. Behaviorism theory views that the success of a learning is a change in behavior in a positive direction. In addition, behaviorism theory also prioritizes the mechanism for the formation of learning outcomes through stimulus and response procedures. The learning outcomes achieved are the emergence of the desired behavior through practice and repetition so that learning habits are formed. The application of behaviorism learning theory in social studies learning activities depends on several things, such as the learning objectives, the nature of the learning materials, the characteristics of the students, the available media and learning facilities. Through behaviorism theory, social studies learning needs to be linked to situations and conditions that are relevant to the daily lives of students.
Tujuan dari tulisan ini adalah untuk menjelaskan teori belajar behaviorisme dan penerapannya dalam pembelajaran IPS. Menggunakan metode studi literature melalui kajian penelitian mengenai implikasi dan aplikasi teori belajar behaviorisme terhadap berbagai pembelajaran di sekolah. Berdasarkan kajian literatur pada tulisan ini menemukan bahwa teori belajar behaviorisme sangat cocok diterapkan kepada pembelajaran yang membutuhkan pembiasaan. Teori behaviorisme memandang bahwa keberhasilan dari suatu pembelajaran adalah adanya perubahan tingkah laku ke arah positif. Selain itu, teori behaviorisme juga mengutamakan mekanisme terbentuknya hasil belajar melalui prosedur stimulus dan respon. Hasil belajar yang dicapai adalah munculnya perilaku yang diinginkan melalui latihan dan pengulangan sehingga terbentuk kebiasaan belajar. Penerapan teori belajar behaviorisme dalam kegiatan pembelajaran IPS tergantung dari beberapa hal seperti, tujuan pembelajaran, sifat materi pembelajaran, karakteristik peserta didik, media dan fasilitas pembelajaran yang tersedia. Melalui teori behaviorisme maka pembelajaran IPS perlu dikaitkan dengan situasi dan kondisi yang relevan dengan kehidupan sehari-hari peserta didik.


Keywords


Behaviorisme; Teori Belajar; Pembelajaran IPS

Full Text:

PDF

References


Asfar, A.M. irfan Taufan Asfar & andi muhammad iqbal. 2019. “TEORI BEHAVIORISME ( Theory of Behaviorism ).†Researchgate (February): 0–32.

Hanik, Elya Umi. 2020. “Self Directed Learning Berbasis Literasi Digital Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Madrasah Ibtidaiyah.†ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal 8(1): 183.

Majid, Muhammad Fadhil Alghi Fari, and Suyadi Suyadi. 2020. “Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran PAI Muhammad.†Jurnal PAI Raden Fatah 2(2): 148–55.

Muh. Hizbul Muflihin. 2009. “DALAM PEMBELAJARAN ( Analisis Strategis Inovasi Pembelajaran ).†Jurnal Ilmiah Kependidikan Vol 1 No2(ISSN:1979-6668): 11.

Pratama, Yoga Anjas. 2019. “Relevansi Teori Belajar Behaviorisme Terhadap Pendidikan Agama Islam.†Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah 4(1): 38–49.

Ramadhani, Elya Umi Hanik dan Annisa Dita. 2021. “Penerapan Strategi Pembelajaran Flipped Classroom Sebagai Implementasi Dari Blended Learning Pada Masa Pandemi Covid-19 Di MI NU Miftahul Falah Undaan Tengah Application.†el Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education 3(September): 115–30.

Rosiyanti, Hastri (Universitas Muhammdiyah Jakarta), and Yadhi Purnomo (Universitas Muhammadiyah Jakarta). 2019. “Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Dalam Pembelajaran Teori Behavioristik 1, 2).†: 61–64.

Safaruddin, Safaruddin. 2020. “Teori Belajar Behavioristik.†Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan 8(2): 119–35.

Suswandari, Meidawati. 2021. “Peran Guru Menstimulus Respon Siswa Melalui Teori Belajar Behavioristik Teacher’S Role Stimulates Students’ Response Through Behavioristic Learning Theory.†Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development Avaliable 1(1): 47–55.

Syaharuddin, and Mutiani. 2020. Pendidikan Strategi Pembelajaran IPS : Konsep Dan Aplikasi.

Syah, Muh. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.




DOI: http://dx.doi.org/10.54168/ahje.v2i2.49

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Al Hikmah: Journal of Education publised by Lembaga Pendidikan Hikmatun Najah (LPHN) Blora