Urgensi Pendidikan Multikultural Di Indonesia Dalam Pendidikan Agama Islam

Novia Iffatul Izzah

Abstract


Indonesia is a country that has ethnic diversity but has the same goal which is towards a just and prosperous society. That’s why, multicultural education development is important, an education process gives the same opportunity to all Indonesian without distinguishing the treatment because of the difference of ethnic, culture, and religion, that gives appreciation in diversity, and gives the same rights to a minority, in effort to strengthen unity, social identity, and national image in international. In this case, the school must design the learning process, prepare the curriculum, design evaluation, and prepare the teacher which has a perception and multicultural behavior and manner. So, becomes a part that gives a positive contribution to the students’ multicultural manner development.

Indonesia merupakan sebuah Negara yang memiliki keragaman etnik tetapi memiliki tujuan yang sama, yakni menuju masyarakat adil makmur dan sejahera. Karena itu, menjadi penting pengembangan pendidikan multikultural, sebuah proses pendidikan yang memeberi peluang sama pada seluruh anak bangsa tanpa membedakan perlakuan karena perbedaan etnik, budaya, dan agama, yang memberikan penghargaan terhadap keragaman, dan yang memberikan hak-hak sam bagi etnik minoritas, dalam upaya memperkuat persatuan dan kesatuan, identitas sosial dan citra bangsa di mata dunia internasional. Dalam hal ini, sekolah harus mendesain proses pembelajaran, mempersiapkan kurikulum dan desain evaluasi, serta mempersiapkan guru yang meiliki persepsi, sikap dan perilaku multikultural, sehingga menjadi bagian yang memberikan konstribusi positif terhadap pembinaan sikap multikultural para siswanya.


Keywords


: multikultural; pendidikan multikultural; pendidikan Islam

Full Text:

PDF

References


Agustian, Murniati. (2019). Pendidikan Multikultrual. Jakarta: Penerbit Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.

Aly, Abdullah. (2011). Pendidikan Islam Muktikultural di Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Azra, Azyumardi. (2002). Pendidikan kewarganaan dan Demokrasi di Indonesia. Jakarta: Grasindo

Baidhawy, Zakkiyudin. (2006). Pendidikan Agama Berwawasan Muktikultural. Jakarta: Erlangga

Choirul Mahfud. 2006. Pendidikan Muktikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Dani Nurcholis. 2019. Transformasi Pendidikan Multikultural Di Sekolah. Kejayan: Abimanyu

Hatiningsih, S. (2008). Peran Strategi Pesantren, Madrasah dan Sekolah Islam di Indonesia, el-tarbawi, 1(1)

Naim, Ngainun.(2008). Pendidikan Multikultural Konsep Dan Aplikasi. Universitas Michigan: Arruz Media

Tilaar, H.A. (2004). Multikulturalisme, Tantangan-tantangan Global Masa Depan dalam Transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo.

Ruminiati. (2016). Sosio Antropologi Pendidikan Suatu Kajian Muktikultural. Malang: Gunung Samudera.

Wekke, I.S. (2016). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Muslim Minoritas: Pesantren Nurul Yaqin Papua Barat. MADRASAH, 6(2) https://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/intizar




DOI: http://dx.doi.org/10.54168/ahje.v1i1.5

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Al Hikmah: Journal of Education publised by Lembaga Pendidikan Hikmatun Najah (LPHN) Blora